Masura 3 – Care sunt cele trei modificari care urmeaza a fi aplicate la reluarea de la zero a sesiunii conform ministrului Economiei?

Claudiu Nasui, ministrul care conduce Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri (MEEMA) intentioneaza sa reia de la zero inscrierile pentru Masura 3 – Granturi de investitii de cate 50000-200000 de euro pentru firme. In acest context ministrul a anuntat ca urmeaza 3 modificari care se for efectua la reluarea sesiunii. Cele trei modificari care se vor introduce la reluarea sesiunii de inscrieri pentru Masura 3 se refera la urmatoarele aspecte:

  • Secretizarea ermetica pana la incheierea sesiunii de inscriere a proiectelor a procentelor de co-finantare care urmeaza a fi introduse in aplicatie de catre beneficiari.
  • Eliminarea din lista cheltuielilor eligibile a cheltuielilor cu imobiliare.
  • Introducerea unor coduri CAEN eligibile noi prevazute in LEGEA 220/2020 care a modificat OUG 130/2020.

Conform ministrului Claudiu Nasui, persoanele care au aplicat corect la prima sesiune pe Masura 3, sesiune pe care ministrul intentioneaza sa o anuleze, se vor regasi in categoria de beneficiari eligibili si la reluarea de la zero a sesiunii de inscrieri. Cu toate acestea, este important de subliniat faptul ca prin introducerea unor coduri CAEN noi comparativ cu sesiunea initiala, sansele acelora care au aplicat la sesiunea initiala de a beneficia de fonduri scad datorita faptului ca va fi o mai mare competitie pentru fondurile alocate.

Prin aplicarea Legii 220/2020 sunt aduse insa si alte modificari la noua sesiune preconizata a se relua de la zero. Aceste modificari vor fi ca urmare a faptului ca legea aceasta a modificat inclusiv grila de punctaj pentru Masura 3. Spre exemplu a fost eliminat indicatorul ratei interne de rentabilitate (RIR) si a fost introdus ca punctaj numarul de locuri de munca create. O alta problema in ceea ce priveste Masura 3 se refera la lipsa de finantare disponibila la momentul actual. Bugetul initial alocat pentru intreaga schema de ajutor de stat COVID a fost de 1 miliard de euro incluzand aici si cofinantarile beneficiarilor. Acest buget era alocat pentru toate cele 3 masuri cuprinse in schema de ajutor de stat. Guvernul a decis suplimentarea Masurii 2 ca urmare a faptului ca foarte multe firme care au aplicat pe aceasta masura nu au primit finantare datorita faptului ca bugetul alocat a fost cu mult mai mic fata de cerere. Initial s-a stabilit ca bugetul schemei de ajutor de stat sa fie asigurat din fondurile Uniunii Europene pentru Programul Operational Competitivitate. Cu toate acestea, suplimentarea bugetului a fost asigurata dintr-o alta sursa de fonduri europene, si anume facilitatea React EU. Singura problema in aceasta abordare este faptul ca Romania nu are un program React EU pentru a accesa fonduri de la Uniunea Europeana pe acest program. Prin urmare, prin suplimentarea schemei de ajutoare de stat ar insemna o „gaura” in bugetul de stat. Consecinta acestui lucru a dus la intarzieri inclusiv pe Masura 2 din cadrul schemei de ajutor de stat. Pentru a gasi o solutie in rezolvarea problemelor de finantare pentru Masura 2, respectiva Masura 3, ministerele Fondurilor Europene si Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri au mutat 209 milioane de euro de la Masura 3 la Masura 2 pentru a facilita platile catre beneficiari. Datorita acestor probleme cu finantarea pe Masura 3 este foarte posibil sa se anuleze respectiva procedura si sa se lanseze de la zero o noua linie de finantare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.